Τρίτη, 6 Μαρτίου 2012

Οι τυφλοί πολίτες αντιµετωπίζουν δεκάδες εµπόδια στις µετακινήσεις - 20 Ερωτήσεις

Η επιβίβαση πολιτών µε πρόβληµα όρασης σε µέσα µαζικής µεταφοράς µαζί µε τους σκύλους - οδηγούς τους επιτρέπεται µε νόµο. Αυτό τονίζει, θυµίζοντας τις υποχρεώσεις όσων οδηγών το... ξεχνούν, η εκπαιδεύτρια Κινητικότητας και Προσανατολισµού του Πανελληνίου Συνδέσµου Τυφλών Αγγελική Βερυκοκάκη, µέλος της επιστηµονικής επιτροπής του φορέα Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος. Προσθέτει δε οι τυφλοί πολίτες αντιµετωπίζουν δεκάδες εµπόδια στις καθηµερινές τους µετακινήσεις. 
1) Δύο οδηγοί, σε λεωφορείο και τρόλεϊ, απαγόρευσαν την επιβίβαση σε γυναίκα µε πρόβληµα όρασης και τον σκύλο - οδηγό της, µολονότι η νοµοθεσία επιτρέπει την είσοδο. Ο ΟΑΣΑ δεν ενηµερώνει τους οδηγούς; 
Συναντάµε και αρνητικές και πολύ θετικές αντιδράσεις απ’ τους οδηγούς, αλλά οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν. Η ελεύθερη είσοδος του σκύλου - οδηγού αναφέρεται στον Χάρτη Υποχρεώσεων προς τους καταναλωτές του ΟΑΣΑ και διδάσκεται στην εκπαίδευση των νέων οδηγών. 
2) Η επιβίβαση τυφλών πολιτών µαζί µε τους σκύλους - οδηγούς επιτρέπεται σε όλα τα µέσα; 
Από τον Αύγουστο του2010 υπάρχει νόµος που επιτρέπει την είσοδο των σκύλων - οδηγών τυφλών στα µέσα µαζικής µεταφοράς. 
3) Η ίδια γυναίκα είχε προβλήµατα στις µετακινήσεις µε τον σκύλο και αλλού; 
Ναι, υπήρχαν αντιδράσεις, αλλά έπειτα από ενηµέρωση από τους Σκύλους Οδηγούς Ελλάδας καταφέραµε να εξασφαλίσουµε την ελεύθερη πρόσβασή της µε τον σκύλο της σε όλα τα µέσα. 
4) Πού αλλού επιτρέπεται η είσοδος πολιτών µε προβλήµατα όρασης µαζί µε τους σκύλους; 
Σύµφωναµε τον ίδιο νόµο (Αυγούστου 2010), σε δηµόσιες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, δηµόσιους χώρους ή χώρους συνάθροισης κοινού. 
5) Στα καταστήµατα τι ισχύει; 
Τουλάχιστον σε καταστήµατα γειτονιάς δενυπάρχει πρόβληµα. 
6) Πόσοι σκύλοι - οδηγοί τυφλών υπάρχουν στην Ελλάδα; 
Σύµφωνα µε τα στοιχεία που έχουµε, υπάρχουν µόνο δύο. 
7) Είµαι τυφλός και θέλω σκύλο - οδηγό. Το κέντρο Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδας πώς µπορεί να µε βοηθήσει;
Μπορείτε να επικοινωνήσετε στοτηλέφωνο210-5202.408 ή στο e-mail info@ greekguidedogs.gr. 
8) Τα κυριότερα εµπόδια στους δρόµους για τους σκύλους - οδηγούς; 
Πλήθος εµποδίων στα πεζοδρόµια: παρκαρισµένα οχήµατα σε πεζοδρόµια, πεζόδροµους, ράµπες αναπήρων. Αυτοκίνητα σταµατηµένα στις διαβάσεις πεζών, στα φανάρια. Η έλλειψη κυνοφιλίας, ο κίνδυνος από φόλες. 
9) Σε άλλες χώρες η εικόνα ενός τυφλού πολίτη µε σκύλο - οδηγό είναι συχνότερη; 
Εννοείται! 
10) Γιατί η Ελλάδα είναι πίσω; 
Προφανώς λόγω των δύσκολων συνθηκών µετακίνησης των τυφλών συµπολιτών µας φαινόταν ίσως αδύνατονα χρησιµοποιηθεί σκύλος- οδηγός. Επίσης, λόγω καιτου πολύ υψηλού κόστους εκπαίδευσης των σκύλων - οδηγών αλλά και επειδή ίσως ακόµα δεν είχε ωριµάσει η ιδέα. 
11) Προβλήµατα στις µετακινήσεις των πολιτών µε προβλήµατα όρασης δρόµους της Αθήνας; 
Αφύλαχτα έργα, λακκούβες και κατεστραµµένα πεζοδρόµια, αυτοκίνητα και µηχανές σε πεζοδρόµια και διαβάσεις, έλλειψη ηχητικών σηµάτων στην πλειονότητα των φαναριών, έλλειψη ηχητικής αναγγελίας των στάσεων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, έλλειψη ενηµέρωσης του κοινού. 
12) Δήµοι, πολίτες αδιαφορούµε; 
Η εξασφάλιση προσβασιµότητας για τους ανθρώπους µε αναπηρίες και η ανθρώπινη αντιµετώπιση και συµπεριφορά προς τα εµποδιζόµενα άτοµα γενικότερα θεωρούνται δυστυχώς για κάποιους ακόµα πολυτέλεια και καταστάσεις που δεν τους αφορούν. 
13) Οταν εκπαιδεύετε ανθρώπους µε προβλήµατα όρασης τι τους λέτε να προσέχουν; 
Τα πάντα: τη σωστή χρήση των τεχνικών κινητικότητας, τα σηµάδια γύρω τους για τον προσανατολισµό τους, την έγκαιρη και ασφαλή παράκαµψη κινδύνων και εµποδίων, την ασφαλή διάβαση δρόµων και χρήση των ΜΜΜ, τη σωστή χρήση της βοήθειας από τρίτους. 
14) Σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι συνθήκες είναι καλύτερες; 
Προσβασιµότητα, περιβάλλον και υπηρεσίες για άτοµα µε αναπηρίες είναι εξίσου ανεπτυγµένα και προσεγµένα. 
15) Η καλύτερη πόλη στην Ευρώπη; 
Αυτές της Βορείου Ευρώπης σίγουρα. 
16) Σε πολλά σηµεία της Αθήνας οι λωρίδες όδευσης τυφλών είναι κατειληµµένες από τραπεζοκαθίσµατα, µηχανάκια, εµπορεύµατα... 
Ναι... 
17) Οι φορείς των τυφλών δεν διαµαρτύρονται; 
∆ιαµαρτύρονται έντονα, αλλά δεν εισακούονται. 
18) Στο παρελθόν υπήρχαν πιλοτικά προγράµµατα αναγγελίας στάσεων µέσα στα λεωφορεία ή τις στάσεις... 
Μας είχε ζητηθεί, στον Πανελλήνιο Σύνδεσµο Τυφλών, να προτείνουµε περισσότερες λεωφορειακές γραµµές, και το κάναµε. Ωστόσο τοπιλοτικό πρόγραµµαδιεκόπηγια να αντικατασταθεί από κάποιο άλλο, έκτοτε δεν έχουµε νεώτερα... 
19) Ποιο µέσο είναι το πιο «φιλικό»; 
Το Μετρό απ’ όλες τις απόψεις... (συµπεριλαµβανοµένης της συµπεριφοράς του προσωπικού). 
20) Οι πολίτες µε πρόβληµα όρασης πού θα ήθελαν να υπήρχε γραφή Braille; 
Στα φάρµακα ήδη τοποθετείται. Θα έπρεπε να υπάρχει στα τρόφιµα, σε απορρυπαντικά σίγουρα, σε CD, σε ταµπέλες δηµοσίων υπηρεσιών, σε σταθµούς µέσων µεταφοράς. 

πηγή: ta nea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου